I fredags gjorde vi en rolig muntlig övning i klassen. Eleverna var indelade i grupper om tre. De hade en ganska torr text att utgå ifrån som handlade om arbetsmarknaden i Sverige och baserades på en intervju med en arbetsvägledare.
De fick spela upp intervjun i form av ett "fejkat tv-inslag". De skulle ha en programledare eller presentatör, en arbetsvägledare och en som intervjuade. Sen fick de spåna fritt kring temat. Jag var rädd för att det var en alldeles för knepig uppgift. Men nej då. Nästan alla hade enorma talanger att agera, gå i roll, hitta på egna frågor och svar, skämta och uttrycka personliga åsikter kring arbetsmarknad och ekonomi.
Härligt.
Sen gick vi till bibblan. Det är ju alltid helt underbart att få visa vad som finns i detta himmelrike av kultur. Tidningar, filmer, språkkurser på kassett och cd, musik, serier, barnböcker, datorer och alla dessa böcker. Deras ögon när de ser litteratur på persiska, polska, arabiska, turkiska, ryska och thailändska är obeskrivligt. Och sist men inte minst hyllan med lättlästa (LL) böcker som gör att de får chans att ta till sig svensk litteratur.
Det har ju förts fram en del kritik mot (LL) litteratur. Det har sagts att det kan vara svårare att läsa LL och att LL förstör språket. Jag tog till mig en del av det och jag började också tvivla. En del kritik är kanske befogad. Men en av mina elever sa en så otroligt fin grej om LL och hennes inlärning av svenska som fick mig att inte tvivla mer.
Hon hade gått länge på sfi. Hon var lite äldre, hade persiska som modersmål och hade svårt att komma vidare. En dag började hon i min klass och jag märkte hur hon plötsligt skrev riktigt riktigt bra. Jag sa det till henne och då sa hon så här:
"Jag började läsa LL-böcker. I början var det jobbigt men sen gick det fortare och fortare. När jag hade läst några böcker började jag förstå hur svenskar tänker. När jag förstod hur ni tänker kunde jag lära mig ert språk."
Är inte det så himla intressant!?
Man kan inte lära sig ett språk utan känslor och relationer till orden.
/Jenny
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar